Rovio Entertainment ja Angry Birds

Rovio (Rovio Entertainment Oyj) on suomalainen Espoossa vuonna 2003 alun perin nimellä Relude perustettu pelinkehittäjäyhtiö, jonka parhaiten tunnettu peli on älypuhelimille ja tietokoneille kehitetty maailmanlaajuiseen huippusuosioon noussut Angry Birds. Yhtiön toimitusjohtajana toimii Kati Levoranta ja puheenjohtajana Mika Ihamuotila, joka on aiemmin toiminut myös Sampo-pankin ja Marimekon toimitusjohtajana. Rovio Entertainment Oyj liikevaihto oli 2016 vuonna 191,7 miljoonaa euroa, josta liikevoittoa oli 16,9 miljoonaa euroa ja yrityksen tilikauden tulos oli 10,6 miljoonaa euroa. Rovio Entertainment Oyj:n tytäryhtiöihin kuuluvat Rovio Animation Oy ja Rovio Stars Oy. Henkilökuntaa yrityksellä oli vuonna 2015 noin 400 henkilöä. Yrityksen virallinen kotisivu löytyy osoitteesta www.rovio.com.

Historia

Roviota edeltänyt yhtiö nimeltään Relude syntyi vuonna 2003 nykyisen Aalto-yliopiston teknillisen korkeakoulun, silloisen Teknillisen korkeakoulun, kolmen opiskelijan toimesta. Opiskelijat Niklas Hed, Jarno Väkeväinen ja Kim Dikert voittivat Nokian ja HP:n sponsoroimina Assembly Demo partyilla järjestetyn mobiilipelikilpailun King of the Cabbage World -nimisellä pelillään. King of the Gabbage Worldin he myivät nykyisin Digital Chocolatena tunnetulle Sumealle, joka markkinoi Mole Warrioriksi uudelleennimettyä peliä maailman ensimmäisenä mobiilimoninpelinä. Relude vaihtoi nimensä Rovio Mobileksi vuonna 2015, kun yritys vastaanotti ensimmäiset investoinnit enkelisijoittajilta.

iPhone-pelit

Vuonna 2009 Rovio päätti keskittyä iPhone-pelien tekemiseen. Applen sovelluskaupan pelien valtavan määrän takia yritys tarvitsi erottuvan pelin menestyäkseen. Yrityksessä oltiin tehty jo yli 50 pääosin javapohjaista mobiilipeliä tähän mennessä. Jaakko Iisalo loi useiden muiden peli-ideoiden lisäksi konseptin pyöreisiin lintuihin pohjautuvasta pelistä, jota alettiin jatkokehittää, ja lopputuloksena tästä syntyi Angry Birds -mobiilipeli. Applen sovelluskauppaan joulukuussa 2009 lisätty Angry Birds -peli nousi kevääseen mennessä Yhdysvaltojen ladatuimmaksi sovellukseksi. Sadat miljoonat ihmiset latasivat pelin, ja se säilyi ladatuimpien sovellusten listan kärjen tuntumassa lähes kahden vuoden ajan.

Angry Birds

Angry Birds -videopelisarjan pääosissa on erivärisiä lintuja, joiden tehtävänä on pelastaa munansa vihreiltä sioilta. Pelaaja ampuu lintuja ritsalla sikojen rakennelmiin tavoitteenaan tuhota siat ja rakenteet. Pelaamisen pääosassa on pulmanratkaisu ja pelin fysiikkamoottorin käyttäminen. Pelaajalla on jokaisella tasolla tason läpäisemiseksi tietty määrä lintuja, joilla on erilaisia ominaisuuksia. Aluksi pelaajan käytössä on ainoastaan tavallisia punaisia lintuja, mutta myöhemmin mukaan tulee erikoisominaisuuksia käyttäviä erilaisia lintuja. Linnut erotellaan pääasiassa niiden värin mukaan, siniset linnut jakaantuvat useammaksi linnuksi, mustat linnut räjähtävät, keltaisen linnut kiihdyttävät vauhtiaan ja läpäisevät paremmin rakenteita ja valkoinen lintu pudottaa räjähtävän munan. Angry Birdsin latausmäärät eri alustoilla ovat ylittäneet miljardin latauksen määrän, ja peli on ollut maailman myydyin mobiilipeli.

Angry Birds

Angry Birdsin jälkeen

Angry Brids -pelisarjan suosio alkoi laskea vuoden 2012 jälkeen. Sarjan viides osa Angry Birds Star Wars saavutti vielä Applen sovelluskaupan ladatuimpien sovellusten kärkisijan, mutta sen jälkeen julkaistut pelit eivät ole enää onnistuneen saavuttamaan samaa. Angry Birds -sarjan pelit eroavat monista suosituimmista peleistä ansaintamallinsa perusteella. Angry Birds -sarjan peleissä maksaminen tapahtuu latauksen yhteydessä, mutta monissa muissa kaupallisissa peleissä ansaintamalli perustuu ilmaiseksi ladattavan pelin pelaamisen aikana tehtäviin mikromaksuihin.

Rovion liikevoitto on tippunut vuoden 2012 jälkeen reilusti. Vuonna 2012 yhtiö teki 77 miljoonan euroa liikevoittoa, josta se tippui seuraavana vuonna puolella ja vuonna 2014 voitto romahti neljännekseen. Rovio on myynyt runsaasti erilaisia Angry Birds -oheistuotteita, ja yrityksen suurin projekti on vuonna 2016 ensi-iltaan tullut Angry Birds -elokuva, jonka budjettiin, markkinointiin ja jakeluun käytettiin yhteensä noin 175 miljoonaa euroa. Elokuva tuotti toukokuuhun 2017 mennessä 350 miljoonaa euroa lipputuloina.