Supercell

Supercell Oy tai lyhyemmin käytetty Supercell on suomalainen videopeliyritys, joka perustettiin vuonna 2010 Helsingissä. Vuonna 2015 Supercell oli maailman tuottavin mobiilipeliyritys, jonka liikevaihto muodostui kolmesta pelistä, maatalousaiheisesta Hay Daysta sekä kahdesta strategiapelistä Clash of Clans ja Boom Beach. Vuonna 2016 yritys julkaisi Clash Royalen ja vuonna 2017 ilmestyi Supercellin uusin peli Brawl Stars. Vuonna 2016 Supercellin tiedotuksen mukaan yrityksen peleissä oli ensimmäistä kertaa yli sata miljoonaa päivittäistä pelaajaa. Samana vuonna Supercellin liikevaihto vakiintui edellisvuoden tasolle 2,1 miljardiin euroon. Yrityksen pelit ovat ladattavilla ilmaiseksi, mutta pelin sisällä käytettävät niin sanotut mikromaksut kerryttävän yrityksen liikevaihtoa.

Historia

Mikko Kodisoja ja Ilkka Paananen työskentelivät ennen Supercellin perustamista Sumea-nimisessä mobiilipeliyhtiössä, jonka omistaa nykyään yhdysvaltalainen Digital Chocolate. Kodisoja oli mukana perustamassa Sumeaa vuonna 1999 ja toimi myöhemmin sen luovana johtajana. Paananen palkattiin yrityksen toimitusjohtajaksi vuonna 2000 ja yrityskaupan jälkeen hän toimi Digital Chocolaten Euroopan johtajana. Molemmat lähtivät yrityksestä vuonna 2010 nähtyään yrityksen sisäisen kulttuurin liikkuneen ongelmallisempaan suuntaan.

Vuonna 2010 Supercelliä olivat perustamassa Paananen, Kodisoja, Petri Styrman, Lassi Leppinen, Visa Forstén ja Niko Derome. He halusivat luoda peliyrityksen, jossa johto ei häiritse pelikehittäjien työtä. Kodisoja ja Paananen sijoittivat yritykseen omia säästöjään 250 000 euroa. Lisäksi he saivat Tekesiltä lainaa 400 000 euroa sekä rahoitusta Lifeline Venturesilta ja siemenrahoituksella 750 000 euroa erilaisilta rahoitusyhtiöiltä.

Yrityksen ensimmäinen pelihanke oli Facebookissa ja mobiilialustoilla pelattavat Gunshine-moninpeli. Kun peli valmistui kahdeksan kuukauden kuluttua, yrityksen toimintaan lähti mukaan myös yhdysvaltalainen Accel Partners -pääomasijoitusyhtiö 8 miljoonan euron sijoituksella. Pelitalo hylkäsi Gunshinen kuitenkin melko nopeasti sen prototyypin valmistuttua. Peli oli liian vaikea, se ei toiminut riittävän hyvin mobiililaitteella, eikä se kiinnostanut pelaajia riittävän pitkään.

Historia

Hay Day

Gunshinen jälkeen Supercellin pelinkehittäjät päättivät suuntautua iPad-peleihin, koska Facebook-pelien markkinoita hallinneella Zyngalla oli saavuttamaton asema. Supercell kehitti yhtä aikaa viittä peliä, joista vuonna 2012 julkaistu Hay Day osoittautui menestyksekkääksi testimarkkinoilla. Hay Day on pelimekaniikaltaan kevyt maatilasimulaatio, joka muistuttaa Zyngan Facebookissa julkaisemaa Farmville-peliä. Farmvilleen verrattuna pelissä korostettiin tuotteiden jalostamista, kosketusnäyttöominaisuuksia ja sosiaalisuutta. Peli nousi yllättäväksi menestykseksi, eikä palvelimien kapasiteetti riittänyt aluksi hurjan suosion saaneen pelin pelaajamäärille. Hay Day nousi Applen sovelluskaupan tuottavampien pelien joukkoon Yhdysvalloissa neljässä kuukaudessa ja pysyi siellä 2,5 vuotta.

Clash of Clans

Clash of Clans oli pitkään monilla mittareilla maailman menestynein mobiilipeli. Clash of Clansin kehittäjätiimissä olivat aiemmin Bloodhousessa pelialalla työskennellyt Lasse Louhento ja Sumealla ja Digital Chocolatessa pääohjelmoijana toiminut Lassi Leppinen. He halusivat luoda mahdollisimman helposti pelattavan ja hauskan kosketusnäyttöä hyödyntävän strategiapelin. Clash of Clans julkaistiin elokuussa 2012 ja se nousi jo kolmessa kuukaudessa julkaisunsa jälkeen Yhdysvaltojen eniten tuottavimmaksi sovellukseksi. Vuosina 2013 ja 2014 Clash of Clans oli maailman tuottavin mobiilipeli.

Supercell aloitti vuonna 2013 ristiinmarkkinointikampanjan japanilaisen GungHon kanssa. Tämän ansiosta Clash of Clans kipusi myös japanilaisten latauslistojen kärkeen. Pian tämän jälkeen GungHon hallituksen puheenjohtaja Taizo Son ja hänen veljensä, Softbank-konsernin toimitusjohtaja Masayoshi Son, ehdottivat yrityskauppaa Supercellille. He ostivat Supercellistä 51 prosentin osuudella 1,1 miljardilla eurolla. Tämä oli suurin summa, mitä suomalaisesta pörssilistaamattomasta yhtiöstä on koskaan maksettu.

Vuonna 2012 ilmestyneiden Hay Dayn ja Clash of Clansin jälkeen Supercell ei julkaisutta uutta peliä ennen vuotta 2014, jolloin se julkaisi Boom Beach -nimisen strategiapelin. Supercellin neljästä tuettu peli Clash Royale julkaistiin maaliskuussa 2016.